mandag den 11. juni 2012

kanel-æblekage

Lørdagaften gik jeg total amok i køkkenet ;) Stef kom den anden dag hjem med en STOR pose æble fra hans arbejde. Så måtte jeg jo ligge hjernen i blød :) What to do what to do with all those apples ?!?!? Æblerne blev som billederne ovenfor viser blandt andet brugt til at lave en kanel-æblekage. Jeg er virkelig ikke en ørn i et køkken - men denne kage er virkelig nem at lave og så smager den MUMS! Hvis du har fået lyst til at lave dem skal du bruge følgende råvarer:

7-8 æbler, 250 g. smør, 250 g. rørsukker, 4 æg, 250 g. mel, 1 tsk. bagepulver, 4 tsk. vaniliesukker 
og sidst men ikke mindst kanelsukker ( 3 stk. kanel og 5 spsk. rørsukker)

Fremgangsmåde:
0) Sæt ovnen på 180 grader.
1) Skræl æblerne og fjern kernehuse etc. Skær dernæst æblerne i kvarte, som derefter skæres i 5 skiver.
2) Rør i en skål smør og rørsukker sammen med en el-pisker. Kom derefter et æg i og rør godt. Gentag dette til alle æg er brugt.
3) Rør i en anden skål mel, bagepulver og vaniliesukker godt sammen. Rør det derefter forsigtigt sammen med "smør-sukker-ægge-massen" :)
4) Put bagepapir i et ildfast fad og fordel halvdelen af æblestykkerne i bunden af fadet. 
5)Drys kanelsukker over æblestykkerne.
6) Hæld dejmassen over æblerne.
7) Fordel de resterende æbler ovenpå dejmassen og drys igen med kanelsukker. 
8) Sæt kagen midt i ovnen og bag' den i en god time.
Ventetiden kan du bruge til at piske lidt flødeskum ;))

Velbekomme :)

8 kommentarer:

  1. Æblekageeeeeeeeee! Jeg elsker bare æblekage og selvom jeg helst vil holde mig til min egen lille opskrift, så skulle man da være et skarn for ikke at prøve denne! Mums!
    Knus Marie

    http://and-mary.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv den, den er virkelig mums!

      Slet
  2. Mums, det ser lækkert ud :-)
    Super fin blog du har dig, håber du vil tage et kig forbi min også.

    /Natalie
    http://delafmig.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak!! Selvfølgelig vil jeg det :)

      Slet
  3. Enig med Elling!! Det ser virkelig godt ud, og kan godt lide din opstilling af billederne:-)

    SvarSlet

Jeg finder mine billeder på nettet eller tager dem selv. Dem jeg finder på nettet, ejer jeg ikke rettighederne til. Hvis der skulle opstå nogle komplikationer over min brug af billederne, fjernes de selvfølgelig, send mig blot en mail, og de vil være fjernet indenfor 24 timer. /Dorte